IT-udstyr

På Vejle Friskole er brugen af computere og iPad en integreret del af undervisningen i de forskellige fag. Eleverne har fra skolens side alle licens til Office365, og vi arbejder bl.a. i Teams, Word, Excel, PowerPoint og billedbehandling. Desuden afvikler vi forskellige prøver og øver søgning på internettet.

Alle elever i 0. til 4. klasse skal selv have en iPad med hjemmefra.
Skolen sørger for at skubbe gratis skoleapps ud til iPad via et program der hedder Mosyle Manager, samt at de kan gå på trådløst net.

Alle elever fra 5. til 9. klasse skal medbringe egen bærbar computer med i skole hver dag. Skolen sørger for netadgang og printerdrivere, så de kan udskrive på skolen. Desuden tilbyder skolen F-secure antivirus til alle skolens elever.

Køb af iPad

Hvis der købes en ny iPad med 128 Gb plads til start i 0.klasse vurderes det, at den kan holde til og med 4. klasse.

Køb af bærbar computer

Den bedste elev-computer er let, hurtig, og god til at holde strøm (gerne til en hel skoledag på op til 8 timer!).
Vi anbefaler en computer med styresystemet  Windows 10/11, Intel i5 eller Ryzen 5 processor, mindst 256 Gb SSD harddisk og 8 GB RAM. Det vurderes at holde til og med 9. klasse. Især Lenovo ThinkPads anbefales.

MACBOOKS eller CHROOMEBOOKS anbefales IKKE. Dette skyldes Office365 fungerer bedst på Windows samt at Chromebooks ikke er kompatibelt med Office365 (undtaget online). Disse typer bedes I helst styre udenom for at lette elevens daglige arbejde.

Når elever har udstyr med på skolen, er det vigtigt at sige, at skolen IKKE har forsikret udstyret. Derfor anbefaler vi, at I undersøger, hvordan I er dækket af jeres egen forsikring og om nødvendigt tegner en ekstra forsikring.

HUSK: iPads og computere SKAL være opladet hjemmefra og ellers SKAL elever have deres oplader med.